maanantai 30. syyskuuta 2013

Moottoriajoneuvon korjausehdot

Moottoriajoneuvon korjausehdot ovat Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) laatimia moottoriajoneuvojen korjausehtoja, joita Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot ovat soveltaneet 1.9.2006 alkaen.

 1. Korjaamon velvollisuudet
- Korjaamo suorittaa työn ammattitaitoisesti ja huolellisesti valmistajan laatimia
ohjeita noudattaen.
- Korjaamo hankkii korjauksessa tarvittavat varaosat ja tarvikkeet, joiden pitää olla
alkuperäisiä tai laadultaan vastaavia, ellei toisin sovita. Korjaamo voi kieltäytyä käyttämästä asiakkaan tuomia varaosia mikäli se katsoo niiden olevan viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
- Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo ilmoittaa selkeästi erikoisosaamisistaan ja valtuuksistaan.
- Korjaamo voi teettää työtilaukseen liittyviä töitä alihankintatyönä, mutta vastaa myös käyttämiensä  alihankkijoiden suorituksista.
- Korjaamo pyrkii asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Asikkaalle ilmoitetaan mahdollisimman pian jos korjausta ei voida tehdä, vika poistaa tai työ olisi asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen.

2.Työtilaus
-Työtilaus tehdään kirjallisesti ja siitä annetaan yksi kappale asiakkaalle, toisen jäädessä korjaamolle. Asiakkaan pitää tilausta tehdessään ilmoittaa tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat seikat esim. aikaisemmat korjaukset tai korjausyritykset.
- Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. Korjaamo voi tällöin veloittaa asiakasta ennen peruutusta tehdystä työstä ja tilatuista tai käytetyistä varaosista.

3.Vastuu autoverosta
- Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen mahdollisesti johtavaa korjaustyötä, ellei tilaajana ole rekisteriin merkitty omistaja.
- Korjaamon pitää ilmoittaa ajoneuvon omistajalle jos ajoneuvon osien vaihtamisesta voi seurata ajoneuvon uudelleen verottaminen.

4. Hintatiedot
-Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa. Ilmoitettu hinta voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta.
- Hinta-arviota ei saa ylittää enemmällä kuin 15%, ellei korjaamo osoita muusta sovitun. Hinta-arvio on voimassa yhden kuukauden, ellei muusta sovita.
- Jos korjaukselle sovitaan koko työn kattava enimmäishinta, sitä ei saa ylittää.

5. Lisätyöt
- Korjaamon on saatava asiakkaan lupa jos on tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä.

6. Maksuehdot
- Jos muusta maksutavasta ei ole sovittu, maksetaan käteisellä työn luovutuksen yhteydessä.
- Asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti tehtyä korjausta.

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
- Työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, jos ei sovita muuta.
- Tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittelemiseksi.
- Laskutusluvan saatuaan kojaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä.
- Asiakas maksaa sen osan korjauslaskusta, mitä vakuutusyhtiö ei maksa.

8.Työn valmistuminen
- Mikäli työtä ei saada valmiiksi sovittuna aikana, ilmoitetaan asiakkaalle lisäajan tarpeesta.
- Työ tehdään työstä riippuen kohtuullisessa ajassa, jos aikaa ei ole työtilauksessa sovittu.
- Kuluttajasuojalain mukaisesti asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus ja saada korvaus viivästymisen johdosta.

9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
- Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikana.
- Korjaamo vastaa huolellisesta säilytyksestä.
- Korjaamon säilytysvastuu lakkaa neljän vuorokauden kuluttua siitä, kun asiakkaalle on ilmoitettu työn valmistumisesta.

10. Takuu
- Korjaamo antaa työlle takuun, joka on voimassa 6kk valmistumispäivästä tai 15 000 kilometriä, jos muuta ei sovita.
- Takuu ei kata säätöjä, normaalia kulumista, asiakkaan hankkimia varaosia (asennusta lukuunottamatta) tai asiakkaan itse aiheuttamia vauriota.

11.Maalaustakuun ehdot
- Maalaustyön takuu on 12kk, ellei muuta sovita.
- Maalaustakuu ei kata vauriota jotka johtuvat ulkoisista vahingoista, korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, jota ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta, kohteeseen aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä jotka ovat vahingoittaneet maalausta ja joita ei ole maalauksen aikana voitu havaita.
- Korjaamo voi rajoittaa takuuta, jos asiakas on itse tehnyt pohjustustyöt, toimittanut omat maalausmateriaalit tai asettanut maalamolle tämän normaaleista työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia. Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle asettamistaan rajoituksista työtilausta tehtäessä tai viimeistään rajoituksen aiheen ilmetessä.

12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
- Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua.
- Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen.
- Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.

13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta
- Asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta virheen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta kuluttajasuojalain mukaisesti.
- Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksestä, joka aiheutuu korjaamosta riippumattomista syistä.
- Asiakkaan pitää ilmoittaa viivästys- tai virhetilanteen ilmetessä korjaamolle, onko hänellä auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla olon vuoksi. Ellei tällaista ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta korvaukseen ajoneuvon käytön estymisen johdosta. Jos asiakkaalle annetaan maksuton sijaisauto, asiakkaalla ei ole oikeutta muihin korvauksiin.

14.Erimielisyyksien ratkaiseminen
- Jos erimielisyyksiä ei saada ratkaistua neuvottelemalla, asiakkaalla on oikeus viedä asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
- Jos erimielisyys ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa asiakkaan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti