maanantai 7. lokakuuta 2013

Jarrut

Jarrujen tehtävänä on saada ajoneuvo hidastumaan hallitusti. Jarrut hidastavat autoa muuttamalla sen liike-energian lämpöenergiaksi kitkan avulla. Jarruista on olemassa kaksi yleistä tyyppiä: Tavallinen jarrujärjestelmä ja säätyvä jarrujäjestelmä (lukkiutumaton jarrujärjestelmä). Autoissa on myös mekaaninen seisontajarru, jota käytetään erillään normaalista jarrujärjestelmästä.

Levyjarrut: Levyjarruja käytetään yleensä autojen etuakselilla niiden rumpujarruja suuremman jarrutustehon takia, mutta useassa nykyautossa on myös takana levyjarrut.  Kun auton kuljettaja painaa jarrupoljinta, jalkavoima siirtyy vipuvälitteisesti jarrupääsylinterin mäntään. Männän liike saa jarruputkistossa olevaan nesteeseen paineen, joka taas liikuttaa jarrusatulassa olevia mäntiä. Kun jarrusatulan männät liikkuvat eteenpäin, ne työntävät jarrupaloja pyörän mukana pyörivää jarrulevyä vasten aiheuttaen kitkaa.

Kuvassa jarrulevy ja jarrusatula


Rumpujarrut: Rumpujarruja käytetään yleensä auton taka-akselilla, koska niiden jarrutusteho on levyjarruja heikompi. Rumpujarrut toimivat levyjarrujen tapaan hydraulisesti eli nestepaineen avulla. Rumpujarruissa jarruputkistossa oleva nestepaine liikuttaa työsylinterin mäntiä, jotka painavat jarrukengät jarrurumpua vasten.

Kuvassa jarrukengät ja pyöräsylinteri
(Kuva: Chevrolet huoltokäsikirja 1937-1948)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti